Blog

Δίαιτα από αύριο;

Πάρα πολλοί έχουνε ισχυριστεί ότι από Δευτέρα ξεκινάνε δίαιτα, ή είναι η τελευταία φορά που τρώνε άτσαλα και είναι καιρός να ξεκινήσουν σωστή διατροφή. Τι όμως αποτρέπει πολλούς από το να υλοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους; Είναι η έλλειψη ισχυρής θέλησης, η έλλειψη οργάνωσης, ο κοινωνικός περίγυρος ή ο τρόπος που το επιχειρούν;

Αρχικά πρέπει να τονίσουμε, ότι οποιοδήποτε αλλαγή γίνει πολύ απότομα και όχι σταδιακά είναι αναμενόμενο, ότι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων θα αποτύχει. O καθένας ακολουθεί κάποιες διατροφικές προτιμήσεις, που έχει διδαχθεί από την οικογένεια του, είτε από κάποιες επιρροές και γρήγορες αλλαγές είναι δύσκολο να συμβούν. Υπάρχουν διάφοροι τύποι ανθρώπων, αυτοί που προσαρμόζονται εύκολα, αυτοί που έμαθαν να ακολουθούν κανόνες, αυτοί που δεν αντέχουν την πίεση κλπ. Ο τρόπος διατροφής είναι κάτι που έχει ακολουθηθεί για πολλά χρόνια, οπότε σε έναν υγιή ενήλικα με περιττά κιλά χωρίς να συνυπάρχει κάποια πάθηση οποιαδήποτε μεταβολή στον τρόπο διατροφή τους πρέπει να γίνεται σταδιακά. Εφόσον ένας ειδικός προγραμματίσει τη διατροφή κάποιου συντάσσοντας ένα διαιτολόγιο, κατά το οποίο θα επιτευχθεί γρήγορη απώλεια κιλών, χωρίς να δίνεται βάση στο γεγονός ότι δεν θα πρέπει να περιορίζει τον ενδιαφερόμενο τότε τα αποτελέσματα θα είναι βραχυπρόθεσμα. Πιο συγκεκριμένα η δίαιτα θα πρέπει να προσαρμόζεται στο ωράριο του καθενός, για παράδειγμα κάποιος ο οποίος ασκεί μια βραδινή εργασία και κοιμάται κατά την διάρκεια της ημέρας, δεν θα έπρεπε να παροτρυνθεί να ξυπνάει νωρίς για να παίρνει το πρωινό του γιατί θα ήταν πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη. Οπότε θα πρέπει να δίνεται βάση στο πρόγραμμα του ενδιαφερομένου και επίσης να αναλογιζόμαστε κατά πόσο αυτό που ζητάμε είναι εφικτό.

Επιπρόσθετα, η δίαιτα θα πρέπει να δίνει βάση στις προτιμήσεις του καθενός. Δεν θα ήταν εφικτό για παράδειγμα κάποιος που καταναλώνει 2-3 σοκολάτες την ημέρα, απότομα να σταματήσει την κατανάλωση τους και να περιοριστεί στο 1/8 μιας μπάρας. Στην προκειμένη περίπτωση, θα μπορούσαμε να συμβουλέψουμε τον ενδιαφερόμενο να μειώσει την ποσότητα σταδιακά, αφαιρώντας κάθε μέρα μια μικρή ποσότητα και έπειτα να αντικαθιστάται για παράδειγμα η σοκολάτα γάλακτος από μαύρη σοκολάτα, παστέλι ή κάποιο άλλο γλυκό το οποίο θα προσφέρει περισσότερα θρεπτικά συστατικά. Υπάρχει πληθώρα επιλογών γλυκών με λιγότερες θερμίδες και περισσότερα θρεπτικά συστατικά. Αλλά και ο αποκλεισμός της σοκολάτας γάλακτος δεν θα ήταν σωστός, διότι τότε ασκούμε έναν ψυχαναγκασμό που θα κάνει τον ενδιαφερόμενο να παρεκκλίνει από την δίαιτα. Γιατί να μην δημιουργήσουμε λοιπόν ένα διαιτολόγιο, που θα ακολουθεί τις διατροφικές προτιμήσεις του ενδιαφερόμενου, αλλά συγχρόνως θα έχει και λιγότερες θερμίδες;

Παρόλα αυτά, είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να μην υπάρχει ενημέρωση για το τι είναι διατροφικά σωστό, γι’ αυτό με συνομιλία με τον ενδιαφερόμενο σιγά-σιγά πρέπει να του εξηγήσουμε κάποια βασικά πράγματα, δίνοντας βαρύτητα στο υπόβαθρο του καθενός. Εξηγώντας γιατί για παράδειγμα, το να ακολουθεί κάποιος την μεσογειακή διατροφή θα ήταν πιο υγιές από την κατανάλωση έτοιμων γευμάτων τύπου fast food, ποια είναι τα οφέλη και οι συνέπιες.

Πολλές φορές ακούμε ότι κάποιος δεν έχει ισχυρή βούληση, αλλά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, αν αυτά που τους ζητάμε είναι εφικτά και επίσης αν θα έχουνε μακροχρόνια αποτελέσματα και δεν διαρκούν απλά  λίγους μήνες. Τέλος ο διατροφολόγος θα πρέπει να είναι σωστός σύμβουλος, να εμψυχώνει τον ενδιαφερόμενο λαμβάνοντας υπόψη του τα συναισθήματα, τις σκέψεις και την ψυχολογία του.

Γι’αυτό λοιπόν πριν κατηγορήσουμε τον εαυτό μας, πως δεν μπορεί να ακολουθήσει μια δίαιτα ας αναρωτηθούμε: έδωσα τον αρκετό χρόνο στον εαυτό μου; ξεκίνησα σταδιακά; έχω την συναισθηματική στήριξη που χρειάζομαι; δεν καταπιέζω τις εσωτερικές μου επιθυμίες; Αν η απάντηση στα παραπάνω είναι ναι, τότε να ξέρετε ότι η επιτυχία είναι εξασφαλισμένη. Ίσως να επωφεληθεί κάποιος άμα καταγράψει τα οφέλη της αλλαγής του τρόπου διατροφής, έτσι ώστε να του δίνει ένα κίνητρο. Τέλος, να σημειωθεί ότι σε περιπτώσεις, όπου ο ενδιαφερόμενος πάσχει από κάποιες παθήσεις, τότε ισχύει ένας διαφορετικός τρόπος προσέγγισης.

Πηγή: https://my-fitness.gr/nutrition/184-diaita-apo-ayrio




Βρες το γυμναστήριο που σου ταιριάζει!