Blog

Διατροφή και Διαβήτης

Ο διαβήτης προσβάλει σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων, περίπου 1 στους 11 Ευρωπαίους . Περίπου 75 εκατομύρια άνθρωποι πάσχουν από αυτή την ασθένεια στην Ευρώπη , ενώ 1 στους 4 ενήλικες βρίσκεται σε προδιαβητική κατάσταση. Είναι η πιο κοινή μεταβολική ασθένεια , ενώ η συχνότητα εμφάνισης ορισμένων τύπων διαβήτη έχει αυξηθεί πάνω από 700% τα τελευταία χρόνια.

Η καλή υγεία εξαρτάται από την κατανάλωση ποικιλίας φαγητού που περιέχει τα σωστά ποσά υδατανθρακών , πρωτεϊνών , λιπαρών καθώς και βιταμινών , μετάλλων , σιδήρου και νερό.

Στόχος είναι :

-        να διατηρήσουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα σε φυσιολογικά επίπεδα.

-        να περιορίσουν κατά πολύ τον κίνδυνο υπογλυκαιμίας.

-        να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου, μέσω της μείωσης χοληστερόλης τριγλυκεριδίων στο αίμα και της αρτηριακής πίεσης.

Απαραίτητα τα μικρά και συχνά γεύματα

Τα μικρά και συχνά γεύματα είναι η βασικότερη σύσταση που δίνεται σε όλους τους πάσχοντες. Έχει άμεση σχέση με τον τρόπο λήψης της φαρμακευτικής αγωγής (δισκία από το στόμα ή ινσουλίνη). Ο χρυσός κανόνας που ισχύει για τους περισσότερους ασθενής είναι ότι πρέπει να λαμβάνουν τρία κύρια γεύματα και δυο έως τρία ενδιάμεσα.

Υδατάνθρακες:

Οι υδατάνθρακες αποτελούν ακόμη και σήμερα τους συνήθεις υπόπτους στη διατροφή των διαβητικών. Ο λόγος είναι ότι μπορεί να αυξήσουν τα επίπεδα της γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα. Ωστόσο η κατανάλωση προϊόντων ολικής αλέσεως όπως το μάυρο ψωμί, το αναποφλοίωτο ρύζι και γενικά όλα τα αμυλώδη ολικής αλέσεως , πλούσια σε φυτικές ίνες έχουν σαν αποτέλεσμα να μην προκαλούν διακυμάνσεις στα επίπεδα ζαχάρου στον οργανισμό.

Πρωτεΐνες :

Από τα πρωτεϊνούχα τρόφιμα καλό είναι να καταναλώνονται πιο συχνά ψάρια όπως ο σολομός, το σκουμπρί και η σαρδέλα, κοτόπουλο , γαλοπούλα και άπαχο μοσχάρι ή χοιρινό , ημιάπαχα γαλακτοκομικά και τυριά με χαμηλά λιπαρά. Και αυτό γιατί υπάρχουν ενδείξεις ότι η υπερβολική κατανάλωση πρωτεϊνών αυξάνει τη μικρολευκωματινουρία – ένα πρώιμο στάδιο διαβητικής νεφρικής βλάβης.

Λιπαρά οξέα:

Με στόχο την πρόληψη των καρδιοαγγειακών νοσημάτων, που είναι πολύ συχνά στα διαβητικά άτομα, σημαντικό είναι ο περιορισμός της πρόσληψης κορεσμένου (ζωικού) λίπους που περιέχεται στο κόκκινο κρέας, στο πλήρες γάλα και στα προϊόντα του.

Καλό είναι να δοθεί στα   μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και κυρίως στα Ω3 λιπαρά οξέα τα οποία τα βρίσκεις σε ψάρια και θαλασσινά , στους ξηρούς καρπούς και σπόρους .

Αλκοόλ και αλάτι:

Μεγάλη προσοχή στην πρόσληψη αλατιού καθώς κάποιος διαβητικός μπορεί να πάσχει και από υπέρταση.

Όσον αφορά το αλκοόλ, η μέτρια κατανάλωση επιτρέπεται στα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι να μην συνυπάρχει άλλη πάθηση που να την καθιστά απαγορευτική.Στην περίπτωση που ο πάσχων είναι υπέρβαρος, έχει υπέρταση ή έχει αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων στο αίμα, συνιστάται η αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ.Ειδικά στους ινσουλινοεξαρτώμενους διαβητικούς, το αλκοόλ πρέπει να καταναλώνεται πάντα με συνοδεία φαγητού.

Νάντια Δεληγιάννη

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος




Βρες το γυμναστήριο που σου ταιριάζει!